Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Hvordan eliminere virkningerne af Karma ved hjælp af Kriya Yoga

Af M.G. Satchidananda

Emnet karma er både komplekst og mystisk selv for avancerede udøvere af Yoga. Derfor undgår lærere almindeligvis at komme ind på emnet. Det er situationen, på trods af at Patanjali i sine Yoga Sutraer netop omhandler emnet karma i over 10 % af samtlige vers. Forståelse af hvad karma vil sige og hvordan man eliminerer dens virkning er essentielt, såfremt man ønsker at undgå lidelse og opnå ‘enlightenment’, altså Oplysning.

Karma omfatter konsekvenserne af vore tanker, ord og handlinger. Den yogiske litteratur refererer til disse som vasanas (tendenser) og samskaras (vaner). Alle erindringer om dine handlinger og deres virkninger lagres som subtile indtryk i dit sinds underbevidsthed.

Vasanas (tendenser) formes gradvis som du dvæler ved dejlige eller ubehagelige erindringer. Des mere du dvæler ved dem, des stærkere bliver de. Hvis du for eksempel siger noget grimt til nogen og senere fortryder det vil en iboende tendens til at føle skam, forstærkes. Smerte vil øges. Du mister forbindelsen til din sjæls indre glæde og fredfyldthed.

Samskaras (vaner) former sig gradvist når du atter og atter repeterer de samme tanker, ord og handlinger over tid. Vaner begrænser din frihed til at handle, tænke og tale. Når de (vanerne) er meget stærke eller insisterende, bliver du slave af dem. For eksempel har du måske for vane at trøstespise når du føler dig nedtrykt eller nervøs. Både vasanas og samskaras tiltrækker sig livsomstændigheder og begivenheder hvor du bliver konfronteret med både ‘det gode og det onde’, både det du ønsker allermest og det du frygter allermest. Et af yogaens primære formål er at svække eller helt udrydde lidelse. Patanjali omtaler karma og lidelse i kapitel to,vers 1–17 i Yoga Sutraerne.


Det, som skal udryddes er fremtidig lidelse.
- Patanjali (Yoga Sutraerne, II.16)

Tre karma bølger, som er gennemgående i dit liv

Karmaloven går ud på at alle tanker, ord og handlinger er årsager, som indebærer konsekvenser. Ingen kan undgå karmaloven. Fødsel, død og alt der sker imellem de to begivenheder afhænger af karmaloven. Karma bestemmer hvilken situation du fødes til i hver enkelt af dine liv. Du flyder med livets strøm, fødes og knytter dig til andre for en stund. Derefter bliver du ført videre af din karma.

For at nå over tidens flod til den modsatte bred, hvor du ikke længere vil være underlagt karma må du først lære at befri dig selv fra dette livs karmatiske trældom. Patanjali fortæller os at der er tre underliggende strømme i denne karma flod.

  1. Prarabdha (aktive) karmaer som kommer til udtryk og fuldbyrdes i dette liv.
  2. De er bestemmende for din livskvalitet og livsomstændigheder og inkluderer også din families forhold, dit lands socioøkonomiske status, dit DNA, og så videre. Metaforisk udtrykt kan man sige de udgør flodens omstændigheder og hvor, hvornår og hvorledes du kom ind i floden. Er du for eksempel født i en tid og på et sted hvor der er krig, hungersnød eller naturkatastrofer er floden fyldt med vragrester som efter en storm eller oversvømmelse.
  3. Agama (nye) karmaer er karma som du skaber gennem dine handlinger eller passivitet i løbet af denne inkarnation. De svarer til virkningen af at padle din båd afsted på floden.
  4. Samjita (potentielle) karmaer er dem, der ligger og venter på at komme til fuldbyrdelse i kommende liv. Det kræver særlige omstændigheder at få dem til at manifestere sig nu og her.

‘Beholderen’ som indeholder alle disse indtryk eller karmaer kaldes ifølge Patanjali i hans Yoga Sutra’er for karma-asaya, “ reservoir eller livmoder for karma” eller “handlingsbank,” Yoga Sutraerne (II.12). Indholdet er unikt for hvert individ. Selv identiske tvillinger bringer hver deres unikke sæt prarabdha karma med sig , hvilket deres personligheder vil vise, selv fra en ganske ung alder. Den potentielle karma afventer muligheden for at kommer op til overfladen og manifestere sig gennem en af de såkaldte kleshaer (lidelses årsager), såsom en afhængighed eller en aversion, enten i løbet af dette liv (prarabdha) eller en kommende fødsel (samjita).

Overvindelse af karmas virkninger

Din individuelle bevidsthed og livmoder eller karma kuffert om man vil, som du har med dig fra det ene liv til det næste er altid i overensstemmelse med naturlovene, prakriti, som de omfatter dine naturlige omgivelser. Ved at ofre og opgive det, dit ego tror tilhører dig, betaler du din karmiske skyld på det subtile plan. Denne karmiske debetkonto er al lidelses moder.

Derfor, lyder Kriya Yoga løftet – at “overgive mit eget væsen og dets talenter absolut og fuldstændigt til Kriya Babaji, ” – dette er et stærkt værktøj til at udradere alle din negative karmas virkninger. Fejlplaceret identitet, egoisme, er al lidelses hovedårsag.


Den virkning (lidelse) som skal udryddes er unionen/identifikationen mellem Seeren og det Sete.
- Patanjali (Yoga Sutraerne, II.17)

Hvis du kun taler og handler bevidst har du mulighed for at undgå at blive involveret i skabelse af nye eller potentielle karmaer. For eksempel, i stedet for straks at reagere emotionelt på din familie eller venners foruroligende ord eller handlinger, så tal først efter grundig overvejelse. Sig kun det nødvendige og mest opløftende eller hjælpsomme for den person du taler med, eller noget der kan løsne op for situationen.Yogapraksis har som sit umiddelbare mål at udvikle sattva (indre ro), som gør dig i stand til at tale og handle fuldt bevidst.

Imidlertid har du praktisk talt intet frit valg når det gælder de primært aktive karmaer (prarabdha). Det er derfor prarabdha karmaer også er kendt under betegnelsen skæbne og er noget nær umulige at ændre. Prarabdha eller skæbne karma bestemmer hvilken type krop du bliver født ind i, hvor længe du kommer til at leve i pågældende krop og om du overordnet set vil leve et lykkeligt eller et miserabelt liv. Men ved at bruge din viljeskraft bevidst kan du via den anden karma form agama karma influere på den primære karma eller fremtidige skæbne i dine kommende fødsler.

Hvis du vælger at forblive uvidende om de karmiske årsager til dine nuværende problemer ville det svare det til at ignorere årsagerne til en fysisk sygdom eller et handicap. Når du ignorerer virkningerne af dine nuværende tanker, ord og handlinger er du ude af stand til at udrydde deres grundbestanddele - dine iboende tendenser og vaner i dette liv - eller at undgå deres konsekvenser i fremtidige inkarnationer, når de vil blive aktive og forme din skæbne.

Mens karma kan betegnes som “handlinger med konsekvenser” betyder kriya, et ord afledt af ordet karma “handling med opmærksomhed”. For at fortynde og svække den negative karmas virkninger, som bibringer dig selv og andre lidelse, anvend da følgende Kriya Yoga teknikker:

  1. Opøv fokuseret opmærksomhed
  2. Kontroller dine sanser
  3. Styrk din viljekraft og intention (sankalpa shakti)
  4. Udvikl mental ro, selvstudie og selvsuggestion
  5. Overhold de sociale regler for god opførsel og de fire kloge sociale attituder
  6. Kriya Kundalini Pranayama og de atten stillinger
  7. Kriya Mantra Yoga
  8. Stræb efter at opnå Guddommelig Nåde
  9. Praktiser Karma Yoga
  10. Forbered sindet på at du en dag skal dø

Du kan undgå at blive distraheret af ubrugelige eller unødvendige handlinger og deres konsekvenser ved at praktisere en teknik med at fokusere bevidst på hvad du end foretager dig. Unødvendige handlinger skaber ubrugelige virkninger inklusive forvirring og komplikationer. Metoder til at undgå dette er at udvikle mindfulness, konstant opmærksomhed og et vidne perspektiv; at udføre een handling ad gangen og at undgå multi-tasking.

Dine sanser, syn, lugt, hørelse, smag og berøring som alle er under indflydelse af tamas (inerti, forvirring og tvivl), giver dig en følelse af tilfredshed ved flygtige sensuelle fornøjelsers letkøbte glæde. Ved at udvikle sattvisk ro i sindet ved hjælp af diverse yogiske teknikker kan du opøve pratyahara (sanse tilbagetrækning). Når sindet ikke længere er slave af forbigående nydelsers tomme glæder samler sindet sig og du undgår at skabe nye potentielle karmaer i een uendelig cyklus.

Yoga anbefaler at starte med at mestre tungen, som involverer smag og tale, ved at holde dage med faste og tavshed. Alle oplevelser skal fordøjes og relaterer derfor i denne sammenhæng til tungen. Når du holder tavshed undgår du mange komplikationer og dit liv bliver enklere og fyldt med glæde. Når spisning ikke længere er emotionel kompensation bliver du opmærksom på de underliggende kilder til lidelse og kan så begynde at droppe dem.

Udvikling af viljestyrke med intention sankalpa shakti (viljes fyldt intention) danner grundlag for udvikling af styrke og vejledning m.h.t. ændring af potentielle og nye karmaer. Det bevirker at du kan overbevise dig selv om - og tro på at du kan opnå alle dine mål og åbner for alle sindets potentielle talenter. Det betyder at du kan udvikle dharma, som er sjælens aspiration efter Selvrealisering og frihed fra egoets vaner og uvaner.

Jeg er Yogi Ramaiah evigt taknemlig for at have givet mig muligheden for at udvikle min viljestyrke. På alle stadier af min træning insisterede han på at jeg skulle udforme klare intentioner i form af højtidelige løfter eller erklæringer. Det første var løftet om total overgivelse i begyndelsen af den første indvielse, da jeg var 22 år gammel. Jeg fik mulighed for at blive medlem i en af hans yoga ashrammer hvilket betød otte timers daglig yoga praksis, almindeligt lønmodtager arbejde i yderligere otte timer daglig og afslapning, mad og praktisk arbejde i døgnets tilbageværende otte timer.

Jeg forstod at jeg ved at dedikere mig selv til denne disciplinære livsstil kunne undgå min tendens til at lade mig distrahere og involvere i alle mulige andre interesser. Jeg følte behov for at vælge det, der virkelig var vigtigt. Jeg ræsonnerede overfor mig selv at hvis jeg virkelig ønskede at gøre vedholdende spirituel fremgang ja, så ville en sådan livsstil være ideel for mig.

I 1970 efter succesrigt at have udstået en tre måneders prøveperiode med udførelse af forskellige disciplinære sadhana krav og efter at have afgivet et formelt løfte om at fortsætte med at overholde disse krav, fik jeg lov at flytte ind i hans nye ashram i Californien.Den løfte afgivelse var reelt det, der bar mig igennem de følgende atten år. I 1982 bad han mig om formelt at afgive et nyt løfte: at indvie andre i de 144 kriyaer.

Andre løfter inkluderer dem, man aflagde i begyndelsen af perioder med tavshed, faste og tapas, ved starten af en pilgrimsrejse og Kriya Yoga hengivelses løftet.

Udvikling af ultimativ frigørelse, selvstudie og selvsuggestion

Patanjali forklarer at en konstant praksis af vairagya (løsrivelse) er den klassiske Yogas vigtigste metode.


Ved konstant praksis og med detachment (opstår) ophøret af identifikation med sindets udsving.
- Patanjali (Yoga Sutraerne, II.12)

En fast og konsistent udøvelse af Shuddhi Dhyana Kriya, den første meditationsteknik i Babajis Kriya Yoga, vil gøre dig opmærksom på underbevidsthedens (karmiske) indhold og rydde op i samme. Den ubevidste del af vores sind er som indholdet i kælderetagen i mange huse, med døren lukket og aflåst. Efter flere ugers praksis af denne teknik og efter samtidig at have nedskrevet dine meditative indsigter og overvejelser i en notesbog så gennemlæs det, du har skrevet og læg mærke til det gennemgående tema; de ting, der igen og igen bliver nævnt. Det er samskaras, eller sindets vaner, som bidrager til din karma.

Bemærk dig også de erindringer, være sig dejlige eller ubehagelige, som atter og atter går igen. Det er vasanas eller sindets tilbøjeligheder. Lær at genkende dem. Det er et middel til svadhyaya (selvstudie). Lad dem fare ved hjælp af den kraftigt virkende Shuddhi Dhyana Kriya, som nævnt ovenfor. Derudover kan du ved at tage den anden indvielse lære at udvikle en stærk modgift til negative mentale vaner og tendenser ved at komponere og repetere selv-suggestive forslag /udsagn som modvægt og derved skabe positiv forandring i dit liv. Disse vil da skabe ny potentiel karma.


Er du plaget af negative tanker så skab og kultiver deres modsætning.
- Patanjali (Yoga Sutraerne, II.33)

Overholdelse af sociale normer og de fire kloge sociale holdninger

Din karma involverer ofte dine sociale relationsforhold. Den kloge overholder adskillige sociale begrænsninger, også kaldet yamas. De er: ikke-vold, ærlighed, kyskhed, ikke-at-stjæle, og at undgå grådighed, og anbefales af Patanjali i Yoga Sutraerne (II.29–41). Patanjali anbefaler ligeledes fire sociale holdninger.


Ved at udvikle en venskabelig holdning overfor de lykkelige, medfølelse med de ulykkelige, glæde sig over de dydige og udvise sindsro overfor de umoralske, opretholder sindet sin uforstyrrede ro.
- Patanjali (Yoga Sutraerne, II.33)

Ved at handle sådan kan du undgå at glemme dig selv i negative tankers spind og tendenser. Dit liv vil blive fredfyldt og du vil udtømme din prarabdha karma uden samtidigt at skabe ny negativ karma.

Rejsning af kundalini via praksis af Kriya Kundalini Pranayama og de atten stillinger

Alle de atten stillinger og udførelse af Kriya Kundalini Pranayama rejser kundalini energi fra de nedre chakraer til de højere chakraer. Bevidsthed følger energi og som resultat vil din bevidsthed gradvist befri sig selv fra de psykologiske stadier man associerer med de nedre chakraer: overlevelse, frygt og begær. Efterhånden som de højere chakraer bliver fyldt op med energi, bliver du mere dynamisk, kærlig, kreativ, intuitiv og opmærksom på det Guddommeliges nærvær. Som en konsekvens heraf opnår du indre vejledning og styrke til at overvinde negative karaktertræk og uvaner og at gå i retning af Oplysning/Selvrealisering.

Kriya Mantra Yoga

Mental repetition af bija mantraer som transmitterret til dig under den anden indvielse i Babajis Kriya Yoga beroliger sindet og omstiller den mentale energi væk fra de erindrings drevne tendenser, hvorved de svækkes. Mantra repetition øger desuden opmærksomhed i nuet og skaber rum for at din højere intelligens kan inspirere dig til kreative løsninger på livets udfordringer. Vaner erstattes med kreativ intelligens.

Nåde og karma

Karma kan afhjælpes og ændres ved guddommelig nåde, som står udenfor karmaloven. Babaji siger denne nåde kan opnås gennem intens yoga praksis, såkaldt tapas, med andre ord hengivenhed for eller overgivelse til Gud, tjeneste for Ham i andre mennesker og via satsang med de, som er viise. Derfor vil dyrkelse af din sjæls stræben efter Sandhed, Godhed og Skønhed eller Oplysning hjælpe dig til at gøre dig fri af egoets manifestationer, inklusive begær, frygt, vrede og stolthed. Nåde er svaret på sjælens kald. Den er tilgængelig for alle og enhver, men det er de færreste, der nogensinde foretager det kald.

Karma Yoga

Som tidligere omtalt kan vores tidligere karma begrænse vores reelle valgfrihed grundet vaner og sindets indgroede tendenser. Ikke desto mindre er den frihed vi faktisk har, ensbetydende med at det står os frit for at skabe vor egen skæbne.Karmaloven er ikke fatalistisk. Uanset niveauet for din personlige valgfrihed kan den bruges til at lægge større afstand til samskaras og karma. Desuden støtter den Guddommelige nåde eller Forsynet dem, der hjælper sig selv. Med dette in mente søger den kloge muligheder for at skabe god karma - det, der bringer glæde til andre og til sig selv. Aktiviteter, som involverer god karma kan hjælpe og afbøde konsekvenserne af eventuel negativ karma - alt det der skaber lidelse for dig selv og andre - og rense dig for negative tendenser og u-vaner.

Ved at lytte til din samvittighed med oprigtig tiltro og tillid, kan du handle uselvisk, effektivt og med kærlighed og på den måde samtidig svække gamle karmiske mønstre og skabe nye positive i stedet. Det er karma yoga eller uselvisk tjeneste. Det kan have effekt på din potentielle karma og på ny karma, som udgør din skæbnes anden bølge (jævnfør ovenfor). Karma Yoga renser dit sind og følelser fordi du handler med kærlighed og uden at bekymre dig om resultaterne. Det er ikke nok i sig selv, men koblet med meditation, hengivenhed og visdom kan det føre dig til målet af total overgivelse og Selvrealisering.

At transcendere karmaloven på dødstidspunktet

Kun ved egen indsats kan du opnå frihed for karma. Transcendering af karma er Yogaens ultimative mål. Kun ved at praktisere Yoga kan du rense de negative træk og vaner ud fra det ubevidste sind, som former din karma. De er også afgørende for hvad der sker på tidspunktet for dødens indtræden og bagefter.

Som oftest dør folk uden at være sig det bevidst, helt forvirrede og med ringe kapacitet for at fokusere deres opmærksomhed på sandhed eller filosofi. Som følge heraf bliver de genfødt med nøjagtigt de samme karmiske frø. Dette livs angst, sorg og begær foruden karmiske frø akkumuleret i løbet af liv, der ligger forud for dette, fylder sindet på dødstidspunktet og forvirringen fortsætter ind i det næste liv. Yoga lærer os at det vi tænker på i dødsøjeblikket er bestemmende for den næste fødsels kvalitet og omstændigheder. Det er grunden til at yogier tilbringer års træning med forberedelse af sindet til dødsøjeblikket kommer.


Den som på dødstidspunktet erindrer mig og kun mig går i eet med min essens. Det er hævet over enhver tvivl. De, som er fuldt etablerede i yoga med et urokkeligt stabilt sind, forlader deres kroppe med det Guddommelige væsen i tankerne og kommer derfor til det Guddommelige Rige..
- Bhagavad Gita, 8.5

Hvis du, på tidspunktet for din død er i stand til vedholdende at holde fokus på det Guddommelige Nærvær, indse at du intet ejer og intet kan tage med dig, selv din egen krop må du slippe, og omfavne Sandhed, Godhed og Skønhed kan du undgå forvirring. Du vil oplyse det ubevidste sind og forlade kroppens hylster opfyldt af nåde med glæde og intention.

For at forberede sig på dette afgørende øjeblik anlægger den kloge spirituelt oplyste mentale vaner år forinden, specielt på et modent tidspunkt i livet. Jo længere og des mere intens din yoga praksis er, des bedre vil du også være støttet af disse vaner, når tidspunktet for din død kommer.

Yoga lærer os også at du kan risikere at forlade kroppen ubevidst gennem hvilkensomhelst af de ni kropsåbninger alt afhængig af din tankestrøm på dødstidspunktet. Bevidst om dette åbner Kriya yogien sin sushumna nadi ved hjælp af vanlig praksis af forskellige kriyaer og på dødstidspunktet koncentrerer han/hun sin opmærksomhed på kronechakraet, toppen af hovedet, den såkaldte brahma randhra eller “døren til det absolutte,” under udøvelse af den femte pranayama kriya og smelter herunder sammen med Gud, Ishvara, det særlige Selv.


Den som kontrollerer alle åbningerne, spærrer sindet inde i hjertet, placerer sin liuvskraft eller prana på toppen af hovedet, således fuldt etableret i Yoga med mig alene i tankerne forlader kroppen med lyden af Om, går direkte til det Højeste Rige..
- Bhagavad Gita, 8:8,10,12–13

Andre er grundet deres væsen tvunget til at benytte en af de andre ni åbninger og kommer derfor til et af de mange astrale planer efter dødens indtræden og herfra videre til næste genfødsel. Så, din mentale tilstand, dine vaner og tendenser vil på dødstidspunktet være bestemmende for betingelserne for - næste - fødsel og videre skæbne. De udgør den bagage du slæber rundt på og er bestemmende for hvad der sker fra det ene liv til det næste.

Karma og genfødsel

I Bhagavad Gita (6.37–45), fortæller Krishna Arjuna at hvis en tapawin (en yogi dedikeret til intens praksis) dør før hun har nået det endelige mål, da vil hun blive genfødt i en familie af ressourcestærke yogier. Patanjali refererer, i Yoga Sutraerne (I.19), til sådanne yogier som bhava pratiyaya yogier: de, som arver yogaens lære og oplevelse ved fødslen. Sådanne sjæle er yderst sjældne. De er tiltrukket til forældre, som er udstyret med viden om og talent for at kunne guide dem ad Yogaens vej allerede fra fødslen.

Yogi Ramaiah gentog ofte at avancerede Kriya Yoga sadhakaer (elever) ville have mulighed for selv at vælge tidspunktet for deres næste fødsel og i hvilken familie det ville ske.

Andre, hvis yogiske praksis er mindre intens, vil blive genfødt med et miks af positive og negative samskaras, som vil gøre dem interesserede i livets dualitet og nødvendiggøre at de bruger nogle år på at søge inden de atter genfinder den spirituelle vej. Men grundet de subtile indtryk, som er oplagret i sjælens karma asasya, eller livmoder, fra liv til liv, vil det være relativt let for sådanne sjæle at genlære det de måtte have glemt i mellemtiden. Det vil imidlertid ikke ske uden en vis modstand forårsaget af yderverdenens mange fristelser og distraktioner i form af det der tiltrækker os, men også alt det vi ikke kan lide.

For yderligere læsning om disse emner (find dem på www.babajiskriyayoga.net online bookstore):
Kriya Yoga: Insights along the Path
The Kriya Yoga Sutras of Patanjali and the Siddhas
Enlightenment: It’s Not What You Think
Your Mind: the Owner’s Manual

 


Copyright Marshall Govindan, winter 2017. Alle rettigheder reserveret.

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ