Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Det verden trænger til er Kærlighed og Medfølelse

ved Durga Ahlund

En lidende verden


Det forløbne års hændelser, krigen i Irak, folkemordet i Sudan, terroristers drab på uskyldige over hele verden, de forskellige tildragelser hvor amerikanere har maltrakteret deres fanger dels i Irak og dels på Guantanamo basen, storme, jordskælv, de sidste flodbølger… har ikke blot bragt uendelig lidelse til mange, men har indvirket på hver enkelt af os på et meget dybt plan. Siddhaen Swami Ramalingal informerer os om den store sandhed, som det er vigtigt vi forstår, at ”alle sjæle er ligeværdige og beslægtede med hverandre. Når man ser, hører, har kendskab til at én af ens brødre eller søstre lider, lider man også selv, for der er en kropslig sammenhæng mellem os. Vi har alle oplevet denne sandhed.

Problemet over alle problemer i hele verden er hvordan kan vi leve vores liv i fred og fordragelighed? Hvordan kan vi ikke blot indenfor samme nation, men også på internationalt plan leve i fred og lykkelig sameksistens nationerne imellem? Forskellige nationer, religioner, sprog og kulturer - fredfyldt harmonisk sameksistens? Findes et universelt svar på dette spørgsmål som vil kunne gives til både individer og nationer? Måske er det kun Gud der ved det. Siddhaerne ville svare at det mest essentielle er at vi som individer tager os af at udvikle vores moral, karakter og vore almindelige menneskelige evner for at kunne leve harmonisk og ikke-voldeligt sammen i verden. Babaji siger at vi bør begynde med at udvikle vores personlighed og rodfæste den i universel kærlighed og medfølelse. Han giver os en ramme, ”fokuser på at udvikle din personlighed først, dernæst på at udvikle din hengivenhed (bhakti) og endelig på at opnå guddommelig indsigt - herefter kan du skifte mellem at udøve din sadhana i fysisk tjeneste eller karma yoga, bhakti, jnana eller lærdom og selvstudier indtil disse områder flyder sammen i eet. Thi der er et stadie som vi alle har mulighed for at nå, hvor den højeste guddommelige kærlighed er oplevet virkelighed og hvor personlighed, hengivenhed og handling alle er i perfekt synkronicitet med den Guddommelige Vilje og hvor alt, der kommer til udtryk er en genspejling af Kærlighed og Medfølelse.”

Kærlighedens rensende evne

Hvad er denne kærlighed og hvordan kan vi blive instrument for den? Babaji siger at kærligheden er mere end bare det at være tiltrukket af eller føle behag i selskab med, eller begære, eller endda det at tjene andre eller noget andet, en sag. Kærlighed er selve kilden til alle dyder og årsagen til aspirationen for og ønsket efter forening. Den er ubegrænset, mystisk og mirakuløs. Den er styrke, mod og en eliksir for fornyelse og regeneration. Den er ydmyghed, tålmodighed, accept og udholdenhed. Den er bærer af evnen til ekspansion og transformation. Vi kender alle til kærligheden under en eller anden form, så vores job består i en forfinelse og renselse af denne kærligheds ydre udtryk - fjerne dens iboende afhængigheds’kløer’ og overdrevne emotionalitet for at kunne erkende den sande kærlighed, som gennemtrænger alting i hvert enkelt øjeblik. Kærlighedens dyd har en iboende kraft… en kraft der ændrer vores perspektiv og gør os i stand til at opfatte det spirituelle Nærvær og Tilstedeværelse i det hverdagsagtige. Sri Aurobindo siger at en enkelt stråle af Guddommelig Kærlighed er nok til at ændre ens livs kurs. Denne kærlighed kan kun opstå igennem vor erkendelse af alle sjæles åndelige sammenhæng, og denne ’kærlighed’ vækker en guddommelig energi eller shakti, som derefter indgyder vore handlinger visdom. Kærlighed er indbefattet i Bevidsthed. Den manifesteres eftersom vi gennemgår den åndelige renselses proces. Når vi slipper uvidenheden, afhængighed, egoisme, præferencer. Når vi omfavner sandhed og visdom, selv mens vi er travlt optaget af hverdagens aktiviteter. Det er ikke svært at elske Gud som den der hersker oven over alt og alle, uberørt af alt jordisk. Det der er svært - og nødvendigt - er at elske Gud som Han er manifesteret i alle former, i alle mennesker.

Babaji fortæller os at medfølelse er et naturligt udtryk for sjælens indre tilstand, når sjælen er i fred med sig selv. Vor rene indre tilstand er en dynamisk kraft og dens fredskabende vibration er gavnlig for verden som sådan. Medfølelse er ganske som kærlighed en af hjertets kvaliteter og en sjælens dyd. Den udvikles i takt med at vi åbner os for forståelsen af vor forbindelse med Herren og med alle andre. Så hvorfor, kunne man fristes til at spørge, ses det så ofte at de såkaldt religiøse er alt andet end medfølende? Siddhaerne fortæller os at det kræver en konstant opmærksomhed på eget selv, en selvreflektionens sadhana, en træden-et-skridt-tilbage i alle livets forhold og derved udvikling af kærlighedens og medfølelsens dyder, som gradvist vil erstatte alt had fra vort indre. Almindeligvis er vi så optagede af vor egen oplevelse af at ’der er noget, der mangler’, at vi føler vi virkelig ikke har overskud til at skulle udvise medfølelse med andre. Praksis af ægte spirituelle øvelser sætter os i stand til at bruge vores energi til at styrke vores mentale disciplin, kontrollere tanker og følelser, styrke vor koncentration, vort nervesystem og vor fornemmelse af ligevægt og medfølelse, så vi derigennem kan begynde at ekspandere og efterhånden inkludere andre i - snarere end ekskludere andre fra - vor kærlighed.

The Mother fra Sri Aurobindo Ashram sagde: ”medfølelse søger at lindre alle andres lidelse uanset de måtte fortjene det eller ej.” Ved identifikation med andre og ved udvidelse af vores verden til at inkludere og omfavne alle andre opdyrker vi sand medfølelse. Og kun ved at fremelske en vis objektivitet kan vi i sandhed omfavne alle andre. Og kun det sind, der er fri af voldsomt begær, som er lidenskabsløst, kan være i sandhed fredfyldt og fri af frygt, sorg, vrede, bekymring og være modig nok til at leve kærligt og medfølende med alle andre. Når først vi er fri af frygt, sorg, vrede og bekymring vil kærlighed og medfølelse ekspandere i os. Da er vi frie til at udtrykke denne vor kærlighed og medfølelse i vid forstand og indbefatte andres interesser, forstå deres synspunkt og ultimativt identificere med dem som med vore egen brødre og søstre og tjene dem, som vi er i stand til.

Lidenskabsløshedens rensende evne

Afvis selv den mindste nervøsitet, sorg, vrede, jalousi, enhver sinds forstyrrelse. Skriv ned i din dagbog og noter dig hvoraf forstyrrelsen opstod; sæt fingeren på dens oprindelse (som ofte viser sig at være en følelse eller idè opstået af en fejlagtig grundopfattelse, en fejlagtig ego forestilling om dette, som ’mit’ eller ’min’ eller et vitalt begær). Så brug din viljestyrke til at modvirke og opløse denne grundlæggende falske følelse eller idè - viljestyrke understøttet af spirituel intelligens og din Guru. Erstat følelsen med følelsen af kærlighed og medfølelse eller hvis det ikke kan lade sig gøre direkte, - transformer ved at chante dit Guru mantra.

Tillad under ingen omstændigheder en forstyrrende følelse at virke i dig, uanset hvor plausibel eller naturlig den måtte tage sig ud - også selvom der måtte være god indre eller ydre begrundelse for dens eksistens.

Husk på at det er altid udtryk for at pranaen er i vanskeligheder. Så blot separer dig fra den nødstedte prana, hvil i din egen højere natur og afvis det hold det begær, den afsky eller den krampagtige fastholden/ afhængighed har over dig. Afvis selv en eventuel følelse, der kommer fra dit hjerte… hvis den er årsag til forstyrrelsen.

Sri Aurobindo siger, ‘Hvis årsagen til en mental ubalance er din vilje eller intelligens vil det blive sværere at kontrolllere forstyrrelsen. Gør et bevidst forsøg på at bringe din vilje og intelligens på linje med din sjæl, med dit ønske om ægte spirituel udvikling. Hvis viljen og intelligensen er egoets lakajer - imod den Guddommelige Vilje, vil det blot opmuntre den lavere natur.‘

Ved at praktisere lidenskabsløshed vil medfølelse udvikles gradvist. Først i vore tanker, dernæst i forhold til alle dem vi kommer i kontakt med i vort dagligliv, derefter med alle dem, der befinder sig i vort samfund og endelig med alle i hele verden. En hjertets udladning vokser og vokser og vi åbnes for den enorme magt der er al sand medfølelses moder, som kan transformere alting. For medfølelse er en Guds kraft, een af Guds dyder, ikke en specifik religions dyd. Mens hele vor yogiske sadhana inkluderet asana’er, bandhaer, pranayama, mantra og meditation har med renselse og purifikation at gøre - er selve det at nå hinsides egoets fornemmelse for ‘jeg’ og ‘mit’ umuligt uden hjælp fra Kærlighed og Medfølelse. Sæt enhver forestilling om at være den der handler til side - og vær istedet instrument for denne kærlighed i hvilkesomhelst af livets forhold ; centreret i hjertefyldt opmærksom bevidsthed.

Copyright: Durga Ahlund, Januar 2005

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ