Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Dit hjem er din ashram

ved M. Govindan

Idet vi gradvist vågner op til livets spirituelle dimension opdager vi måske at vort sind konstant konfronterer os med alskens distraktioner. Dette universelle menneskelige dilemma hvorunder vores sind synes totalt opslugt i sindets bevægelser, de såkaldte ’vrittier’, i form af erindringer, sanseoplevelser, søvn, forestillinger og misopfattelser er blevet analyseret af Patanjali i begyndelsen af hans Yoga-Sutraer, (vers l.5-11). Men Patanjali beskriver også Yogaens mål, Selvrealisering, igennem hele den berømte tekst ved klart at adskille disse sindets bevægelser (det Sete) fra Seeren eller Selvet. Han skriver: ”Da hviler Seeren i sin egen sande form. ” (vers l.3). Men i det følgende vers gør han opmærksom på hvor nemt vi kan miste denne Selvrealisering: ”Ellers vil der være en identifikation (fra det individuelle Selvs side) med sindets, bevidsthedens bevægelser.” Hvordan kan vi overvinde denne basale uvidenhed, avidya, hvorigennem vi tager fejl af Selvet og ikke- Selvet, forveksler Seeren med det Sete og evigt med forgængeligt? Tjener vor tids Yoga som værktøj til at vågne op eller får den os til at falde endnu mere i søvn?

Dagens Yoga er blevet en lukrativ forretning. En nyere artikel i ’Yoga Journal’ anslår at der er mere end 18 millioner amerikanere som pt dyrker en eller anden form for Yoga på hvilket de i snit spenderer omkring 1.500$ per år. Det bliver til en cirka 27milliarder$ om året…blot en anelse mindre end foreksempel Microsofts årlige indtægter! Forbrugs og Forretningslivets Amerika - vor materialistiske kulturs yin og yang - har kapret Yogaen.

Skaber dette stærkt forbrugereriske element i den amerikanske Yoga illusion? Som forbrugere drevet af en kultur og et økonomisk system som konstant fortæller os at jo mere vi forbruger des lykkeligere vil vi helt sikkert blive, forfalder vi nemt til også at bringe denne holdning ind i ’den spirituelle markedsplads’: vi forbruger Yogaklasser, seminarer og køber cd’er og dvd’er, alverdens ’props’, bøger, lærere, lære. Hele tiden søgende uden for os selv efter det, der vil give os det, vi mener vi mangler. Foreksempel praktiserer størstedelen af de mennesker, der går til Yoga ikke engang Yoga derhjemme! De prøver blot at opnå noget, som de føler de mangler, fra en anden. Og alt for mange af de tusinder af Yogastudios/yogalokaler og steder, som er skudt op i Amerikas shoppingcentre, materialismens store templer, fremmer denne illusion! Tag endelig ikke fejl, der udspiller sig en stor kulturel krig her. Uanset at disse varer og ydelser måske får os til at føle os og se bedre ud, fremmer vort sunde helbred eller når det går højt minder os om vor spirituelle vej, er og bliver denne grundlæggende forbrugerorienterede holdning ude af stand til at bringe os længere end et ganske minimalt stykke af vejen mod den sande Yogas mål: Selvrealisering.

Selverkendelse i hvilken man erkender selv at være Seeren, adskilt fra det Sete, fra oplevelserne, opstår måske i et lynsnart erkendelsesglimt. Men den Selvrealisering eller Samadhi som beskrevet af Patanjali i Sutraerne 1.40-51 er blot en flygtig forbigående tilstand sålænge vi forsætter med at identificere os med sindet og alle dets bevægelser, vrittierne, som de rejser sig i bevidstheden: tankerne, sanseindtrykkene og erindringerne. Helt i starten af Yoga-Sutraerne i vers l.2 siger Patanjali at ”Yoga er ophøret af identifikation med sindets bevægelser, som de rejser og falder i vort bevidsthedsfelt.” Efter en analyse af disse bevægelser anbefaler han en løsning, som ikke er én specifik metode, men: ”Ved konstant at praktisere og ved hjælp af ’detachment’ - en slags objektivitet, man kunne også bruge udtrykket ’at træde et skridt tilbage’ - ’se tingene lidt fra oven’ - sker en - gradvis - af-identifikation med sindets bevægelser.”

Men hvor lang tid skal man regne med det vil tage? Det er en del af vor tids kultur at vi ønsker den hurtigste og nemmeste vej. Og vi betaler gerne for det! Men Patanjali forklarer os at den eneste valuta, der er af nogen reel betydning i Yogaens verden er oprigtighed: ”Således afhænger forskellen på hvor lang tid det tager for en yogi/ni at nå tilstanden af kognitiv absorptoin/samadhi af hvorvidt hans/hendes praksis er svag, moderat eller intens.” (vers l.22).

En mild eller svag praksis vil være ujævn, sporadisk, fuld af tvivl, op og nedture og en masse distraktioner, som får én til at glemme praksis. En moderat praksis indeholder perioder med intensitet og hengivenhed, afbrudt af perioder med forglemmelse, distraktioner og en tilladen-sig-selv at henfalde til negative tanker og vaner. Den intense praksis er karakteriseret ved en konstant, vedholdende beslutsomhed m.h.t. at erindre Selvet og opretholde den indre ligevægt igennem både succes og fiasko, fornøjelse og lidelse, voksende i kærlighed, tillid, tålmodighed og sympati for andre. Uanset intensiteten af begivenheder og omstændigheder omkring én, uanset hvor stærkt det omgivende illusionære drama udspiller sig, fastholder vi vort blik på det Guddommelige.

Vi hører muligvis ganske ofte vort sind komme med undskyldninger som: ”Jeg har altså ikke tid til at praktisere Yoga i dag, jeg skal på arbejde” eller ”Åh gid dog bare jeg havde lidt mere tid til at praktisere.” Eller vi oplever vort sind længes efter nogle bedre omstændigheder, tid og sted, til udøvelse af Yogaen: ”Når jeg først er gået på pension vil jeg tage til Indien og bo resten af mine dage i en ashram” eller ”Til næste år tager jeg på et ophold i den ashram opppe i bjergene.” Det er selvfølgelig ikke andet end den samme vanemæssige reaktion fra sindets side, det søger noget i yderverdenen, dybt involveret i øjeblikkets dualisme som at kunne lide eller ikke kunne lide, succes eller fiasko, tab eller gevinst. Og lige så længe vi opretholder et syn på Yogaen som værende noget vi forbruger, noget vi oplever i - og tager fra yderverdenen forstærker vi reelt blot sindets væremåde.

Du er ikke sindet. Du har et sind. Du er Væren - Bevidsthed - Salighed. Satchidananda. Og for fuldt ud at erkende dette må du - i hvert evige eneste øjeblik spille bevidsthedens spil: konstant Selv - erkendelse. Indenfor Babajis Kriya Yoga læres mange teknikker eller kriyaer for at gøre én i stand til at være opmærksom i alle livets øjeblikke og på alle eksistensens niveauer - det inkluderer også asanaerne eller stillingerne til brug for den fysiske krop, pranayama eller vejrtrækningsøvelser for den vitale krop, dhyana eller meditation for den mentale, mantra for den intellektuelle og endelig bhakti eller hengivenheds Yoga til gavn for vort væsens spirituelle dimension eller krop. Dette hidbringer en integreret udvikling og som slutresultat den ultimative perfektion eller siddhi på alle planer - ikke blot spirituelt eller en vertikal opadstigende udvikling.

Hvornår og hvordan vil du gøre dette? Så ofte du er i stand til at huske på det! Det er op til dig! Al yogisk sadhana eller praksis kan opsummeres som: ”alt det du gør for at huske på hvem du er og for at slippe alt det du ikke er.” Du sidder formentlig hjemme hos dig selv ligenu og læser dette. Som du læser disse linjer er det da muligt for dig at trække en del af din opmærksomhed væk og bevidne, betragte dit sind som det læser disse ord? Kan du forsat tillade din bevidsthed at være opslittet i to dele: en del som er opslugt af at se, høre, gøre, tænke og føle og en anden del, som blot er opmærksom på alt det der foregår? Hvis du kan det, vil du opleve salighed i hvert enkelt øjeblik. Du ’vinder’ denne salighed nårsomhelst du er opmærksom. Denne ’bevidsthedens game’ er den eneste game, det eneste spil, det er værd at køre med på. Hver gang du husker at spille det, vinder du!, og hver eneste gang du glemmer at være Vidne, lider du og taber. Også selvom din karma måske ’kommer med blomster’ og alt virker rosenrødt og ligetil - hvis du fortaber dig selv i dramaet vil dit sind snart begynde at bekymre sig og stresse over, hvornår mon denne dejlige periode vil slutte igen - altså lidelse.

Så gør dit hjem til et sted, hvor du vil praktisere din Yogiske sadhana hvert enkelt øjeblik. Hvad gør vi derhjemme? Spiser, sover, går i bad, slapper af og gør rent. Gør alle disse aktiviteter til områder for bevidst opmærksomhed, muligheder for at praktisere opmærksomhed som lært i Babajis Kriya Yoga. Her er nogle specifikke forslag på hvert af de nævnte områder:

1. Under måltiderne: når du sætter dig ned for at spise så gør det til noget særligt, en hellig handling fra det øjeblik du begynder på at tilberede måltidet. Syng hengivenheds sange eller chant mantraer og vær Vidne til at du skærer, koger, steger, serverer. Idet du sætter dig, sig en bøn eller chant mad dedikationsmantraet: Aum Hreem Kram Swaha Chitraya, Chitra Guptaya Yama Rupa Dharaya - Om Tat Sat - Om Kriya Babaji Nama Aum. Tyg hver enkelt mundfuld, vær virkelig vidne til alt det der sker. Selv mens du vasker op og går ud med skraldet tilsidst - vær opmærksomt bevidnende.

2. Husarbejde og betaling af regninger. Det gamle ord: ”renlighed rangerer på linje med Guddommelighed” gælder også her. Vedligehold dit hjem som om du kunne få Gud på besøg når som helst. Ved at skabe et ordentligt og rent space, lyst og klart, vil du opleve en større indre ro. Øv dig i vidnebevidsthed , mens du går og gør rent og rydder op. Ved kun at bruge det du har råd til og balancere indtægter og udgifter kan du undgå en masse stress og derved undgå at sindet bekymrer sig.

3. Øvelser, bad og påklædningstid: Optræn dit sind til at fokusere indadtil mens du udfører din daglige Hatha Yoga rutine, din gå-i-bad rutine og mens du klæder dig på. Gør kun én ting ad gangen med en del af din opmærksomhed trukket tilbage og blot bevidnende sansernes og sindets leg.

4. Leg med dine børn. Dine børn kan lære dig at genfinde spontaniteten, latteren og det at være tilstede i nuet. Find mulighed for at dele det du allermest holder af her i livet med børnene og opfordr dem til at udtrykke sig selv. Vær en god lytter, ikke blot til dem, men også til dit eget sinds reaktioner og indre dialog. Vær et vidne og ikke blot en, der handler.

5. Dele med venner: inviter ligesindede venner til at dele satsang eller ”at dele sandheden sammen” med dig, idet du husker at Spirit eller Ånd ikke besidder form og at det virkeligt vigtige er at være, mere og mere. Den du i sandhed er. Satsang udtrykker sig måske som at dele det bedste af det man selv har realiseret eller sat pris på, synge, chante, meditere, en yogaklasse, et måltid eller det at dele et hvilkensomhelst udtryk for kærlighed og hengivenhed.

6. Praktiser Yoga Nidra for gradvist at erstatte søvn med Yogisk hvile. Indled med at praktisere bevidst hvile på et tidspunkt hvor du ikke er specielt udmattet og formindsk dermed risikoen for at falde i søvn. Lær at tillade kroppen at hvile, mens du holder din opmærksomhed på Selvet og ikke tilbagetrukket fra det fysiske plan.

Ved kultivering af opmærksomhed på Selvet imens alle disse aktiviteter kører på vil du med sikkerhed opleve ubegrænset glæde eller salighed. ’Bliss’, salighed eller ’ananda’ er helt uafhængig af hvorvidt de ydre omstændigheder regnes som behagelige eller ej, om du opnår det du gerne vil eller det du ikke havde så meget lyst til. Det er udelukkende afhængigt af din bevidste tilstedeværelse og opmærksomhed på tingene som de er. Hvis du er i stand til at være helt opmærksom derhjemme, vil du gradvis kunne udvide bevidsthedszonen til at gælde overalt du kommer hen. Ved konstant praktiseren af ligevægt og sindsro gennem alle livets op - og nedture, de smertefulde og de fornøjelige øjeblikke, de glade og de mere ulykkelige tider vil du stille og roligt udvikles til en Yogi snarere end til blot endnu en forbruger af spirituel materialisme. Du vil forblive i en tilstand af Selverkendelse. Uanset den spirituelle markedsplads måtte begræde tabet af dig vil Verden glædes og opnå mægtig fordel ved din Oplysning. Vi har ikke brug for flere Yogalokaler eller studios! Vi har brug for flere ashrammer! En ashram er per definition en Yogis opholdssted. Så vær du en Yogi og derved vil dit hjem automatisk være en ashram!

Copyright 2003 ved Marshall Govindan. Alle rettigheder reserveret.

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ