Babaji's Kriya Yoga
Babaji's Kriya Yoga Images
English Deutsch Français Français
Español Italiano Português Português
Japanese Russian Bulgarian Dansk
Arabic Farsi Hindi Tamil
Turkish Chinese Polish  Estonian

              

Det tamilske Yoga Siddha research projekt:
De basale vanskeligheder, 4. Del

ved Dr. T.N. Ganapathy, Ph.D, direkt�r for det tamilske Yoga Siddha research projekt

F�lgende artikel, som er fjerde og sidste i en serie, er et uddrag fra vores kommende bog �The Yoga of Tamil Siddha Boganathar� af dr. T.N. Ganapathy. I f�rste artikel diskuterede vi de mest basale forhindringer og begrebet �siddha�. Denne artikel ser p� andre typer vanskeligheder i forbindelse med studiet af Siddhaernes arbejder.

7. En trov�rdig biografisk skildring

Det er overordentlig vanskeligt at give en trov�rdig biografisk skildring af de tamilske Siddhaers livsforl�b eftersom s� lidt vides med sikkerhed og kun f� ting er nedf�ldet i historien. Et vers fra den viise Agastyars h�nd beretter at st�rstedelen af Siddhaernes arbejder gik tabt i flodb�lgerne (pralaya) og den Siddha poesi vi har at g�re med nu kun er en ganske lille del som skyllede i land og blev fundet og opbevaret. (85) Baseret p� dette vers verserer et synspunkt om at det vi i dag kender som tamilsk Siddha poesi reelt blot er en forvr�ngning af de originale Siddha vers skrevne af ganske almindelige mennesker. (86) Hvis det skulle v�re tilf�ldet m� man n�dvendigvis v�re uhyre varsom med at acceptere de historiske og biografiske informationer som tilvejebragt af diverse antropologer og andre skribenter om de tamilske Siddhaer. De biografiske detaljer som forskellige forfattere er kommet frem med er et mix af livshistorier baseret p� tradition, lokal folklore, mytologi og sentimentale fort�llinger. Alle disse levnedsberetninger er den rene legende. S�danne legender er ikke underst�ttet af nogen form for historiske fakta; og dog kan man ikke forn�gte dem lige p� en studs siden der dog m� v�re visse basale sandheder i dem, en vis grundtone til hvilken ekstra detaljer s� er blevet tilf�jet af senere generationer. Vi har ingen autentiske skildringer til r�dighed eftersom de tamilske Siddhaers historie og biografi er g�et fra den ene generation af historiefort�llere til den n�ste og dermed med usvigelig sikkerhed har v�ret udsat for utallige variationer, korruptioner, interpolationer foruden helt almindelige forvr�ngninger som forskellige individuelle historiefort�llere nu har ment gjorde sig godt. Det er derfor vanskeligt at dele snot fra oversk�g. Man er faktisk ikke engang sikker p� hvorvidt der overhovedet er noget sk�g eller det hele er den rene snot. I visse af de s�kaldte biografiske levnedsskildringer g�r fort�llerens fantasi amok s� at det kan v�re sv�rt at tro p� noget af det overhovedet. En sand researcher m� derfor v�re som den legendariske svane; i stand til at skille m�lk fra vand.

De tamilske Siddhaers litteratur str�kker sig over mange �rhundreder og det er sandsynligt at visse detaljer af deres livshistorie er �ndrede, modificerede og mange gange forvr�ngede for at leve op til datidens moral, den aktuelle begivenhed og tiden p� hvilken de blev fortalte og nedskrevne. Ergo er det ikke muigt at sige noget konkret om Siddhaernes livsforl�b, datoer og biografi. At spore de tamilske Siddhaers livsforl�b er som at spore fuglenes spor i himlen, de er fl�jet igennem. Ligesom skibe ikke efterlader sig spor i havet eller floderne de sejler igennem har Siddhaerne ikke efterladt sig nogen autobiografiske detaljer i deres overleverede poesi. I visse tilf�lde kan selv faktuel information som f�dselsdatoer eller i det mindste tidsperioden indenfor hvilken de m�tte v�re blevet f�dt, Siddhaens originale, oprindelige navn, deres f�delandsbyer, kaste og religion, stederne de levede og boede i, hvor de opn�ede befrielse/samadhi ikke udskilles med sikkerhed. Vi kan regne med to bev�ggrunde for denne attitude hos Siddhaerne: For det f�rste, som Mircea Eliade har sagt: � Indien er optaget af V�ren - og historie som den skabes i et tilblivelsesforl�b opfattes som ikke-V�ren - og dermed uinteressant.� (87) Karuvurar, tamilsk Siddha og discipel af Bogar, giver en anden forklaring p� f�nomenet: if�lge ham er de tamilske Siddhaer kendetegnet ved at v�re mestre i kunsten at forlade sin krop som det behager og indtage en anden krop. (88) Siden denne metode er yndet af Siddhaerne er det derfor temmelig sv�rt for ikke at sige umuligt at identificere hvem der er hvem, for slet ikke at tale om at give en konkret biografisk skildring af dem.

If�lge traditionen modtager hver Siddha fem forskellige navne; det f�rste er navnet, som for�ldrene giver og de �vrige fire gives efterh�nden som Siddhaens spirituelle fremskridt n�r visse afg�rende punkter. Iblandt disse fire navne er dels det, der gives af Guruen p� tidspunktet for Hans indvielse af personen som sin discipel. Ligesom det i Kina siges at Tao�s navn ikke er konstant s�ledes er de tamilske Siddhaers navne heller ikke konstante. Mange af deres navne er symbolske. De er ikke familiegivne navne, men navne givne til helgenen efterh�nden som han n�r visse stadier af spirituel perfektion. Disse navne refererer til nogle transcendentale bevidsthedstilstande som kan opn�s via praksis af kundalini yoga; de er spirituelle ben�vnelser for personer, der har opn�et visse yogiske f�rdigheder. Navnet Agattiyar (tamilsk for Agastyar) betyder, den der har t�ndt sin indre ild; agam: indre, ti: ild, det vil sige, �n der har rejst sin indre kundalini ild. De fleste arbejder om de tamilske Siddhaer refererer til helgenen Agastyar som l�rer i den tamilske Siddha doktrin. I tamilsk litteratur og filosofi finder vi referencer til adskillige Agastya�er. (89) Agastya kaldes ogs� for andre navne s�som Kumbamuni, Kailasamuni, Kudamuni etc. Derudover finder man i den tamilske litteratur ikke f�rre end ethundredeoghalvfems arbejder af Agastya. P� samme m�de n�vnes mere end �n Pattinattar i den tamilske litteratur. Man b�r derfor afg�re hvilke af disse Pattinatta�er som reelt er en Siddha udfra en analyse af de efterladte vers med relevans til den tamilske Siddha �doktrin�. De gentagne referencer til samme navn bekr�fter kun at de fleste af de tamilske Siddhaers navne er tilegnede (i mods�tning til de givne f�denavne). N�r Siddha�hood� er opn�et gives helgenen et nyt navn som tegn p� at han er blevet �f�dt� ind i en �ny oplevelse� og derfor m� give afkald p� sit gamle navn med alt hvad det indeb�rer af associationer og tage dette nye navn som i sig selv udtrykker det - spirituelle - stade han har opn�et. Man kan derfor med sikkerhed g� ud fra at st�rstedelen af de tamilske Siddha navne ikke er historiske, d.v.s. f�denavne, men erhvervede som udtryk for visse yogiske abstrakte principper.

Vi har allerede v�ret inde p� at navnet Agastya refererer til en yogi hvis indre kundaliniild er i fuld flamme. Den, der m�tte have overvundet sex og vrede kaldes en �Goraksha�. �Matsya� betyder fisk og indenfor tantra st�r det for sanserne. Matsyendranath betyder s�ledes ��n, der har mestret sine sanser� - indriyas - og dermed iturevet �tr�ldommens l�nker�. P� samme m�de kan man analysere navnet �Pattinathar� som opdelt i �Patti� plus �nathar� eller en mand, der kan redde sj�le. P� tamilsk betyder �Patti� kv�ghyrde; i overf�rt betydning en sj�lehyrde, sj�le fortabt i m�rke. Pattinattar er �n, der hj�lper og guider disse sj�le ved at anvise metoder, der leder ud af dette verdens og sansernes m�rke og v�re befriet. Pambatticittar er navnet p� �n af Siddhaerne. �Paambu� er tamilsk for slange. Slanger er symboler p� evighed og slangens hud menes at kunne g�re b�reren usynlig. Som Vogel udtrykker det: �Slangens vane med at smide sin ham s�s som tegn p� langlevet - eller endog ud�delighed�. (90) Afkastningen symboliserer at man befrier sig af alt ondt og befrielse af almindelig verdslig eksistens. Termen �slange� henviser til den sammenrullede kundalinikraft. En Siddha, der har perfektioneret sin Kundalini Yoga og og opn�et ud�delighed er en �Paambatti�. En anden tamilsk Siddha kaldes for �Kudambai�. P� tamilsk betyder kudambai �rering og kundalinien kunne i sammenrullet tilstand udm�rket ligne en �rering - �Kudambaicittar� st�r derfor for en kundalini yogi. �Kudambai� overs�ttes ogs� til �kan-phata�, som er handlingen at gennembore �reflipperne. Den ben�vnelse er panindisk tantrisk samlebetegnelse for Siddhaerne generelt. En Siddha som drikker nektaren, der udskiller sig oppe fra Sahasrara chakra, som er en �kamala�, en lotus, kaldes for Kamala Siddha. Ben�vnelsen �idaikkadu� er tamilsk for omr�det mellem �jenbrynene. Den Siddha der har gennemtr�ngt det omr�de (bhrumadhyaka) og som forener sin sj�l med Kosmos� Sj�l er �Idaikkattucittar�. Den Siddha, som har kontrol over det evigt fluktuerende sind kaldet �agappey� p� tamilsk - er en Agappeycittar. P� gr�sk ser vi ben�vnelsen �agappe� i betydningen �ren, spirituel k�rlighed�. Der er en Siddha ved navn Kambaliccattaimuni. Han har givet f�et sit navn fordi han har yndet at b�re uld p� overkroppen. I denne forbindelse skal n�vnes at navnet �sufi� kommer af �suf � som betyder uld og brugtes om disse m�nd, der gik i uldgevandter og som hengav sig til et liv i selvforsagelse. Der hersker ingen tvivl om at det at b�re uldt�j var ensbetydende med at leve et spirituelt liv i pr�historisk tid i Indien. Bogar kalder Kambaliccattaimuni for en bj�rne Siddha (Karadiccittar p� tamilsk). (91) Navnet Bogar betyder ��n, der nyder� - i denne forbindelse �n, der nyder ud�delighedens salighed. Navnet Sivavakkiyar er en erhvervelse, ikke hans f�denavn. Han har givet opn�et dette kaldenavn fordi han i mere end tres steder i sine litter�re arbejder har brugt ordet �Sivayam�.

Som ovenst�ende diskussion viser er det uhyre vanskeligt at give en autentisk beskrivelse af de tamilske Siddhaers liv og levned. Ikke desto mindre eksisterer der diverse arbejder omhandlende de tamilske Siddhaers biografier i forskellige detaljer. (92) Det tamilske arbejde ved navn Chathuragiriththalapuranam (93) foregiver at fort�lle Siddhaernes historie. Bortset fra kapitlet om �Padinen Siddhas� er samtlige �vrige kapitler skrevet i den mytologisk puraniske stil og alle beskrivelser holdt i farverig folkloristisk fort�llem�de. Den bog indeholder ingen autentisk skildring af de tamilske Siddhaers liv. Endnu et tamilsk arbejde �Siddhargal Varalaru� (94) indeholder en kort historisk sketch, levnedsbeskrivelse og arbejder af mere end halvtreds tamilske Siddhaer. Marshall Govindans bog �Babaji and the 18 Siddha Kriya Yoga Tradition� (95) giver en kort beskrivelse af Tirumoolar, Agastyars og Bogars liv og arbejder. Der eksisterer et palmebladsmanuskript under navnet Gnanabodhakam (96) som fort�ller de tamilske Siddhaers historie fra et religi�st perspektiv. I Bogars Gnana Sagaram p.557 (97) finder man en liste over de tamilske Siddhaers f�desteder. (se appendiks A) Han indr�mmer dog at eftersom Siddhaerne selv har undladt at oplyse deres livshistorier i nogen videre detaljer er det sv�rt at spore deres oprindelse, ligesom alle floders og helgeners - rishiers - oprindelser er vanskelige at spore. Ikke desto mindre er det lykkedes ham at udskille visse fakta om dem �efter hvad han ved�. (98) Det vil m�ske interessere at vide at Bogar i sin Saptakandam (Bogar 7000) har opf�rt en liste over Siddhaerne med deres alder. (se appendiks B) i samme arbejde finder man en beskrivelse af m�neden, f�destjernen og kasten i hvilken de enkelte Siddhaer f�dtes og detaljer omkring deres f�drene og m�drene ophav. (se appendiks C og D)

I denne forbindelse er det interessant at notere sig at der i det internationalt kendte bibliotek i Thanjavur, Tamil Nadu, �Raja Serfoji Saraswathi Mahal Library�, befinder sig et h�ndtegnet manuskript som indeholder billeder af de 18 tamilske Siddhaer inklusive deres kastetilh�rsforhold og stederne de levede og opn�ede befrielse. (se appendiks E som indeholder et optryk af disse billeder) I Chathuragiriththalapuranam har udgiveren inkluderet et s�t af 18 billeder af de tamilske Siddhaer sammen med navnene p� de steder der associeres med dem. (99) i bogen �Babaji and the 18 Kriya Siddha Yoga tradition� finder man ligeledes tegninger af hver enkelt af de 18 tamilske Siddhaer. (100) I Yogi S.A.A. Ramaiahs udgivelse af Bogars Kanda Yogam finder vi ogs� tegninger af de 18. (101)

En interessant detalje i de sidste to b�ger er at Kudambaicittar forestiller en kvindelig Siddha. (102) Alle disse tegninger er prim�rt baseret p� de malende beskrivelser som er at finde i de forskellige Siddha-livshistorier, der igen prim�rt hviler p� genfort�lling og tradition. Som researcher indenfor filosofiens omr�de er man hverken i stand til at acceptere eller fuldt ud afvise alle de traditionelle beretninger henholdsvis tegningerne af Siddhaerne, eftersom man ikke er i besiddelse af tilstr�kkeligt bevismateriale til at kunne g�re det. Disse beskrivelsers v�rdi kan d�rligt diskuteres efterdi man mangler p�lidelige fakta. Det er uheldigt at Indiens hellige ikke har for vane at skrive selvbiografier, som jo kunne v�re v�rdifulde for alle s�gende; ej heller efterlader de sig optegnelser over deres aktiviteter i �vrigt. Det g�r de ikke ganske enkelt fordi deres egne personligheder ikke interesserer dem en d�jt.

Den st�rste vanskelighed ved tydningen af den tamilske Siddha-filosofi er at det er et �bent system. Med ��bent system� menes at de sp�rgsm�l Siddhaerne rejser ikke kan puttes i enten-eller bokse og deres svar ikke reduceres til blot et enkelt synspunkt. Ligesom Dhammapada taler om Arhatterne kan vi sige om Siddhaerne at deres spor er liges� sv�re at finde som fuglenes spor i himlen. (103) Det er ikke afgr�nset til en bestemt gruppe mennesker; alle samfundslag kan frit deltage i Siddha filosofien. Dette fremg�r klart af Bogars arbejde i Bogar Saptakandam, hvori han siger at Siddha filosofien er �ben for alle; Bogars storhed best�r i at l�re sin filosofi videre til det kinesiske folk. Bogars talem�de �velliyakkinene� betyder at han har �bnet sluserne for Siddha doktrinen for alle og enhver.

En diskussion om de tamilske Siddhaers filosofi ville v�re ufuldst�ndig uden at n�vne deres koncept omkring begrebet guru og deres s�kaldte �aruppadai� koncept. Indvierens sted, guruen, er et vigtigt aspekt i Siddhaernes metode. If�lge dem m� kundalini yoga og lignende esoteriske ting udelukkende l�res fra en mester-l�rer, guru; og n�sten alle Siddhaerne refererer til deres egen gurulinje eller tradition - parampara. Chandogya Upanisaden siger at guderne kan give �n l�rdommen, endog l�rdom om atman eller den individuelle sj�l, men kun guruen kan vise �n vejen. (4.14.1) Guruen er den prim�re t�rskel eller det f�rste skridt i opstigningen af den trappe, der f�rer til befrielse. Sanskrit termen �guru� har to r�dder: �gu� som betyder m�rke og �ru� lys. En guru leder sine elever ud af uvidenhedens og ikke-sandhedens m�rke henimod oplysning og sandhed. Der er et tamilsk ord, der siger at en mand uden guru kender ikke vejen til l�rdom. (guruvariyan karuvariyan) Siddhaerne er tilbedere af deres guru. Dette faktum er det der adskiller de, som f�lger den tantriske vej, fra de der f�lger den vediske tro og som kaldes devabhaju eller tilbedere af devaerne. For Siddhaerne i Tamil Nadu er guruen usynlig for det fysiske �je. Guruen refereres ogs� som �sunya� (v�ldigt rum, space, vettaveli) for at indikere dette um�delige frirum eller space, hvori disciplen glemmer sig selv. Nogle gange st�r Guruparampara i sig selv for guruprincippet; d.v.s. guruen beh�ver alts� ikke n�dvendigvis v�re et levende fysisk menneske. Guruen hj�lper eleven til at studere og unders�ge, t�nke og meditere, praktisere og erkende. Guruen er if�lge tamilsk Siddha tradition ikke blot en hoben teorier; han er en autoritet, der har levet sine tanker. Han er ikke blot en kilde, en viis mand, men er selve vandet, manden der �ved� - �n der har oplevet frihed.

Den tamilske Siddha kultur baserer sig p� diksha eller indvielse. Eftersom der ikke findes anden mulighed for indvielse i yoga end via en gurus praktiske guidning karakteriserer forfatteren Mircea Eliade yoga som en �indvielses struktur�. Seka og abhiseka er andre udtryk for indvielse. En bedre overs�ttelse af ordet diksha kunne v�re �empowerment�, bemyndigelse, for det er ensbetydende med at guruen b�rer eleven i sig, akkurat som en mor b�rer fosteret i sig og han giver sin kraft (empowers) disciplen med al sin gnana (visdoms) energi. Begrebet diksha er udledt af de to id�er diyate og kshiyate - at give og at sv�kke; d.v.s at give eller sk�nke l�rdom og at sv�kke eller �del�gge, bortfjerne, lavere impulser og beg�r, som sp�rrer vejen - og derved befri individet for de verdslige l�nker. Bemyndigelsen, denne empowerment, igangs�tter en spirituel genf�dsel i individet - en total transformation. Det kan derfor ikke undre n�r Sokrates erkl�rer at hans rolle er den samme som jordemoderens, thi han hj�lper en �ny� mand til verden og hj�lper med i �f�dslen� af ham som �ved�. Under indvielsen gives personen et nyt navn og den indviede er ikke l�ngere biologisk s�n af sine menneskelige for�ldre. Han har opgivet alle tidligere forhold og er �d�d� i verdens �jne. Han er �genf�dt� for at vokse op i spritnye omgivelser. Han er blevet en �dvija� - f�dt to gange. �n der en f�dt p� ny og nu ikl�dt en spirituel krop, en krop af lys og l�rdom. Han er en discipel som med fuld bevidsthed har truffet nogle valg.

If�lge tantrisk litteratur er der to former for indvielse henholdsvis madhura paka og hatha paka. (ogs� kaldet hhv. mantri og sambhavi) Madhura paka er den almindelige ydre, ritualistiske indvielsesproces; det er en proces der eliminerer ubrugelige elementer fra ens indre via en gradvis og langsomt fremadskridende proces og regelm�ssig praksis baseret p� guruens l�re. Hatha paka best�r af tre dele: Sparsi baseret p� ber�ring, som omfatter disciplen ligesom en fugl, der tager sine unger under sine beskyttende vinger, caksusi baseret p� syn, der opdrager eleven ligesom fisken som blot viser sig for sine unger; og endelig manasi der ligesom skildpadden f�der sine unger op blot ved at t�nke p� dem. Alle disse tre typer er refereret hos Ganapatidasar. (104) Tayumanavar tager skridtet videre og foresl�r at den blotte tilstedev�relse af en guru eller vismand er nok til at indvie et menneske ind i befrielsen. Han sammenligner guruen med en moden banan, der ligger omgivet af en klase gr�nne ditto. Selve den modne banans n�rhed er nok til at de gr�nne bananer modnes meget hurtigt. Som ogs� Kularnava Tantra siger: �Guruens form er dhyanas (meditationens) rod, guruens lotusf�dder er pujaens rod, guruens ord er mantraets rod og guruens velsignelse er grundlag for alle siddhier.� (105)

De tamilske Siddhaers mantra �Sivayanama� er ikke blot et filosofisk-mystisk koncept, men ogs� et socialt. �Nama� betyder tyaga, ofring og �Siva� betyder �bliss�, salighed eller ananda, �aya� betyder resultat. S� begrebet Sivayanama betyder i sin helhed �resultatet af ofring er salighed�. De tamilske Siddhaer oplevede saligheden ved at opofre sig og de s� ofring som en mulighed for at tjene andre. For dem startede al service og karmayoga med ens egen selvrealisering. Det vil sige at de tamilske Siddhaers sociale engagement gav dem blot endnu en vej til opdagelse af Selvet. De tamilske Siddhaers mystiske oplevelse har tilf�jet en helt ny dimension til begrebet social service. �Aruppadai� konceptet som vi finder i den tamilske litteratur, alts� dette at �vise alle andre vejen� uanset deres kaste, sociale lag, k�n, religion eller nationalitet har opn�et socio-filosofisk mening i Siddha kontekst. Det er et koncept der l�gger v�gt p� afgivelsen af et l�fte om at hj�lpe menneskeheden gennem ens egen oplysning/enlightenment. Deres sange indikerer vejen til selverkendelse for den, der s�ger Sandheden. Siddhaerne �nskede at alle skulle f� mulighed for at nyde det, de havde nydt. De har et k�rligt �nske om at sikre alle levende v�seners velf�rd, lykke og solidaritet. Eller som Sufi mystikeren, der vil fort�lle sine tilh�rere at de er �nder, der opdrages af h�ner og at de b�r erkende deres sk�bne som er at kunne sv�mme istedetfor at fors�ge p� at v�re kyllinger. Det er ogs� de tamilske Siddhaers attitude. I Siddha mysticisme er menneskeheden og ikke Gud udgangspunktet. �Aruppadai� konceptet - at vise andre vejen - udtrykker Siddhaernes mysticisme som det at �kommitte� sig helhjertet til at v�re vejvisere for menneskeheden. Dettte tamilske Siddha koncept at ville b�re spiritualitetens fakkel videre til hele menneskeheden udtrykker det h�jeste altruistiske m�l. De var af den dybf�lte overbevisning at �gte frihed ikke findes i isolation fra andre.

Konceptet at vise andre vejen best�r af to aspekter i den tamilske Siddha filosofi - et positivt og et negativt aspekt. I det negative aspekt l�gger Siddhaerne v�gt p� alt det man ikke skal g�re for at opn� selvrealisering. For at opn� selvrealisering, ogs� kaldet anubhava, opfordrer Siddhaerne folk til ikke at sl� sig til t�ls med halve l�sninger som kastesystemet, hellige b�ger og skrifter, ritualer, ceremonier, pujaer o.s.v. If�lge Siddhaerne er �rsagen til de udbredte vrangforestillinger vi mennesker g�r os om alt mellem himmel og jord af social/institutionel snarere end af personlig karakter. Kundalini Yoga metoden, deres etiske forskrifter, deres medicinsystem og f�rst og fremmest deres enkle sprogbrug er velegnet til at afsl�re lige n�jagtigt hvad de �nskede skulle afsl�res og udg�r det positive aspekt af �aruppadai� begrebet. De tamilske Siddhaers sociale engagement ses bedst i deres medicinsystem. Det er loka-sangraha i den tamilske Siddha mystisicme som ikke blot er en oplevelse af virkeligheden, men ogs� en livsstil. Kort sagt giver de tamilske Siddhaer ikke afkald p� verden, men fors�ger efter bedste evne at dedikere sig selv til verdens opl�ftelse samtidig med at han/hun nyder perfekt frihed. Denne sociale interesse hos de tamilske Siddhaer s�tter den vestlige kritik om indiske mystikeres manglende interesse i andres ve og vel til v�gs. Siddha filosofien med dens sociale attitude udg�r parret med dens spiritualitet m�ske en ny og �gte humanisme som p� verdensplan vil kunne lede alle levende v�sener til at leve i fredeligt broderskab som �n stor universel familie, en vasudeva kutumbakam; Lord Vasudevas Familie.

Copyright: Babaji�s Kriya Yoga og Publikationer, 2002

Artikler

Babajis Kriya Yoga Hjemmeside

©1995 - 2024 - Babajis Kriya Yoga og Publikationer - Alle Rettigheder Reserveret. ”Babaji’s Kriya Yoga” er et registreret service mærke)   ॐ Mahavatar Babaji ॐ